26. MFDF Ji.hlava: Krátka radosť, 2. časť
Publikované 11/10/2022

Krátka radosť! Súťažná sekcia priamo z Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava 2022 prináša najlepšie krátke dokumenty vo svetovej premiére.

Hlasujte za najlepší film na streamovacej platforme DAFilms.sk a rozhodnite o Cene divákov DAFilms, ktorá bude odovzdaná na slávnostnom zahájení MFDF Ji.hlava. Divácke hlasovanie končí v nedeľu 23. októbra o polnoci a vylosovaní hlasujúci získajú tri ročné predplatné DAFilms.sk.

Filmy sú dostupné zdarma do 30. októbra 2022.

Prvých sedem filmov nájdete tu, ďalšie vám prinesieme najbližšie dni.


Eva – vizuální esej o ženském těle

Eva – vizuální esej o ženském těle (Eva – a visual essay on the female body)
r. Emma Ishøy, Dánsko, 2022, 9 min.

Normy, umělé konstrukty, kladené na podobu těla, tíživě doléhají zejména na ženy. V osvobodivém gestu tato dokumentární esej ukazuje nejen pestrost lidské fyzičnosti, ale i rozdílnost v sebepojetí a individualitě. Lišíme se nejen tím, jak vypadáme, ale i jak se sami vidíme, a hlavně vnímáme a prožíváme.


Tentokrát oheň

Tentokrát oheň (The Fire This Time)
r. Mariam Ghani, USA, 2022, 21 min.

Snímek v historických souvislostech propojuje epidemii s migrací, kolonizací a xenofobií, aby vytvořil kontext pro dění ve světě zasaženém pandemií covidu-19. S pomocí voice-overu a koláže archivních videí, fotografií a tiskovin vzniká příběh o opakujících se vzorcích lidského chování v době krize, které odhalují nelichotivou podstatu takzvané civilizace.


Já & Ona

Já & Ona (Me & Her)
r. Eldar Basmanov, Ahmed Fouad Ragab, Estónsko – Egypt, 2022, 17 min.

Eldar, student filmu a transgender muž, se připravuje na návštěvu své konzervativní ruské babičky, která netuší, že již nemá vnučku, ale vnuka. V autobiografickém snímku zachycuje svoji proměnu v bývalou ženskou identitu za účelem této návštěvy, a zároveň připravuje svůj film. V něm probíhá fiktivní setkání, v němž se babičce vyoutuje – jenomže ne té skutečné. Dokument je osobní výpovědí o identitě a mezigeneračním střetu v postsovětském světě.


13 vajec

13 vajec (13 Eggs)
r. TJ Cuthand, Kanada, 14 min.

Autorský videodeník, dokumentující režisérovu snahu o umělé oplodnění. Cuthand popisuje svoji touhu po vlastních dětech a nelehkou cestu, kterou musí absolvovat, aby je mohl mít, cestu, jež je zároveň úzce spjatá s jeho příslušností ke kanadským Prvním národům, a tedy i s otázkou zachování původní kultury.


Jak se dívat na pornografii

Jak se dívat na pornografii (How to Watch Pornography)
r. Mike Hoolboom, Kanada, 2022, 20 min.

Dokumentární esej se zaobírá otázkou, čím vším může být pornografie, jakými způsoby se na ni lze dívat a kdo by měl být jejím subjektem. Opíraje se o výroky teoretiků a teoretiček porn studies, odkrývá ideologické a estetické vlivy vizuální formy, jež reprezentuje fyzické potěšení s cílem vyvolat podobný druh potěšení i u svého publika.


Zářivý

Zářivý (Glimmen)
r. Ken Rischard, Luxembursko – Rakúsko, 2022, 16 min.

Slévárenský průmysl kdysi postavil lucemburskou ekonomiku na nohy. Zůstaly po něm vylidněné monumentální budovy a životy poznamenané prací v nebezpečných podmínkách, která i tak pro mnohé znamenala každodenní jistotu i naději. Na zdech továren a vzpomínkách na dřinu stojí dokumentární pomník mizejícího světa dělnické práce.


Ruka, která se dotýká paže

Ruka, která se dotýká paže (The Hand That Touches the Arm)
r. Calac Nogueira, USA – Brazília, 2022, 14 min.

Kompilace scén z filmů klasického Hollywoodu, v nichž se muž dotýká loktu ženy, přisuzuje opakovanému zobrazení gesta hlubší význam. Nehledě na to, zda muž pomáhá ženě do vlaku, nebo zda jde o zjevný projev násilí, nabývá gesto na zlověstnosti a poukazuje na sexistický podtext prostupující kinematografií klasického Hollywoodu.