Vítězové 24. Ji.hlavy: Bílá na bílé a Nová šichta
Publikované 31/10/2020

Čtyřiadvacátá Ji.hlava zná své vítěze. Cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesl videodeník Bílá na bílé Viery Čákanyové. Nejlepším českým filmem je Nová šichta Jindřicha Andrše. V sekci Mezi moři ocenila porota snímek Lotyšští kojoti, nejlepším debutem je portugalský snímek Duchové: Dlouhá cesta domů. Cenu za přínos světové kinematografii získal čínský filmař Aj Wej-wej. Festival vyhlašováním nekončí: filmy bude možné na webu zhlédnout do 8. listopadu.

Čtyřiadvacátá Ji.hlava rozdala letošní ceny. Ocenila nejlepší snímky z devíti soutěžních sekcí. Přestože předávání cen proběhlo tradičně pátý den festivalu, Ji.hlava online tím nekončí a filmy budou na webu festivalu dostupné do neděle 8. listopadu, kdy bude vyhlášena Cena diváků. „Přístupná bude většina letošních dokumentárních a experimentálních filmů. Diváci tak mohou v tomto online ročníku ještě celý příští týden vidět to podstatné z letošní Ji.hlavy, a to včetně oceněných filmů,“ říká ředitel festivalu Marek Hovorka. Festival letos nabízí celkem 310 filmů, z toho 139 světových, mezinárodních nebo evropských premiér.

Cenu za přínos světové kinematografii převzal během večera čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej. „Při hledání jazyka, jak oslovit lidi, objevil Aj Wej-wej dokumentární film. Dokázal vykročit ze stínu svých uměleckých projektů a se svou zkušeností ze světa výtvarného umění proměnil své filmy v nástroj společensko-politické komunikace, který ale stále zůstává součástí umění. Filmy Aj Wej-weje jsou silným svědectvím o osobní odvaze, ať je sám jejich aktérem, nebo ‚jen‘ pozorovatelem. Překvapí však i svou niterností a hlubokým humanistickým přesahem,“ říká k výběru letošního laureáta Hovorka.

Opus Bonum 

Hlavní soutěžní sekce Opus Bonum, která představuje nejlepší světové dokumentární filmy, letos uvedla deset snímků. Z nich vybíral ty nejlepší opět jediný porotce. Letos jím byl ázerbajdžánský režisér Hilal Baydarov, jehož nejnovější film In Between Dying byl před měsícem uveden v hlavní soutěži festivalu v Benátkách. Baydarov ocenil snímek Bílá na bílé slovenské režisérky Viery Čákanyové. „Za to, že se jedná o velmi upřímný, odvážný a inspirační film. Film nám ukazuje, jak těžké a téměř nemožné je natočit film sám o sobě,“ vysvětluje Baydarov. Viera Čákanyová Bílou na bílé navázala na svůj předchozí snímek FREM, uvedený v Ji.hlavě v minulém roce, který vstoupí do české distribuce 12. listopadu na portálu DAFilms. Zvláštní uznání porotce udělil režisérské dvojici Olivier Dury a Marie-Violaine Brincard za snímek Nahnutý člověk. „Za jeho krásnou strukturu a dobře odvedený střih, který díky krásnému rytmu a poetickým znakům dává hodně napovědět o podstatě filmu,“ uvedl porotce.

Česká radost

Česká radost čítala třináct filmů a nejlepším z nich je podle poroty snímek Nová šichta režiséra Jindřicha Andrše. „Hlavní cenu České radosti porota uděluje snímku Nová šichta režiséra Jindřicha Andrše zachycujícího osud propuštěného horníka z dolu Paskov Tomáše Hisema, který se zkouší v padesáti rekvalifikovat na počítačového programátora. Film je pečlivou a citlivou observací bez předsudků a zlehčování, kdy se přibližujeme k postavě a k jejímu prostředí natolik blízko, že promění nejen nás, ale i autora samotného. Film na příkladu jednoho člověka přesně pojmenovává obecně platná témata vztahu centra a periferie, existenciální tísně, proměny a odcizení práce v neoliberální ekonomice a adaptability člověka ve světě bez silné záchranné sítě. Zítra může být na místě horníka z dolu Paskov kdokoliv z nás,“ zní výrok poroty, ve které zasedla například dokumentaristka Brit Plieštik Jensen, kurátorka Denisa Václavová nebo filmová kritička Jindřiška Bláhová. Porota letos udělila také jedno zvláštní uznání. Získal ho režisér Martin Páv za snímek Vlci na hranicích. „Vlci na hranicích jsou příběhem našich osobních hranic, společného strachu z neznáma a z možnosti přijít o svá vydobytá území, ve kterých může být vlkem kdokoliv. Silné environmentální téma nevratného narušování ekosystému se prolíná s nenápadným formátem broumovského westernu a nestranný postoj autora poodhaluje proces vymezování, překračování či sdílení hranic, kde vítěznou stranou bude i ta poražená,“ popisuje porota. Cenu studentů získal snímek Jan Jedlička: Stopy krajiny Petra Záruby. „Film Petra Záruby jsme vybrali pro jeho výtvarnou, zvukovou a obsahovou jednotu. Film vede diváka neokázale, úsporně, ale přesně. Je citlivou symbiózou skrze společný jazyk pozorování. S jistotou tak dosahuje soustředěného, až intimního účinku,“ uvádí studentská porota.

Mezi moři

Nejlepším filmem východní a střední Evropy se stali Lotyšští kojoti lotyšského režiséra Ivarse Zviedrise. Porota sekce Mezi moři, ve které zasedli například režisérka a loňská vítězka sekce Opus Bonum Lina Zacher nebo francouzský filmař Adrien Genoudet, vybírala z devíti filmů. „Porota se rozhodla ocenit film, který nám s citlivým přístupem k dobře zvoleným postavám ukazuje globální a dobře známé téma z jedinečné a nekonvenční perspektivy, jež ale přesto umožňuje divákům dostat se velmi blízko nejenom k hlavnímu protagonistovi, ale zároveň se i ponořit do celého příběhu. To vše podporuje režisérova silná filmová vize,“ uvádí porota. Zvláštní uznání pak bylo uděleno rakouskému snímku Poslední obraz režisérky Judith Zdesar za její poetickou estetiku při hledání smyslového zobrazení každodenního a dobře známého prostředí a za jeho vizuální ztvárnění navždy ztracené vzpomínky pomocí záblesků světla ve světě temnoty.

Mezi moři – studentská soutěž

Ve studentské soutěži Mezi moři zvítězil v konkurenci pěti snímků belgicko-ruský snímek Čas je režiséra Zaura Kourazova. „Za krásný a minimalistický narativní přístup, díky kterému se režisérovi daří pozastavit čas v uklidňující atmosféře a otevřít tak mnohočetná témata, jež se rozvíjí v průběhu filmu a mohou být relevantní nejenom pro čečenskou společnost,“ uvádí porota.

První světla

Nejlepším debutem letošního roku je portugalský snímek Duchové: Dlouhá cesta domů režiséra Tiago Siopy. „Za úžasný filmový styl, za imerzivnost duchovně obohacujícího vyprávění. Epos malého rozsahu dávající vytušit celý mytologický svět. Křehká esej o vzpomínce, lidských kořenech a o okamžiku, kdy je přítomnost explicitně spojena s budoucností i minulostí. Film jako volný verš. Čistá kinematografie,“ uvádí porota Prvních světel. Zvláštní uznání získal snímek Dům francouzské režisérky Judith Auffray. „My, co přicházíme do domu s režisérkou Judith Auffray, rychle podlehneme okouzlení, ale zároveň jsme brutálně zbaveni našich běžných rytmů, automatických pohybů a bezpečných kroků náležících k zažitému režimu každodenní existence. Učíme se novým pravidlům, alternativním rytmům a pohybům. Soustředíme se na svět jiným způsobem. Stává se z toho tanec,“ hodnotí porota, která letos vybírala z osmi filmových prvotin a v níž se setkali například kurátor festivalu Sheffield Doc/Fest Christopher Small, filmový publicista Matej Sotník a básník Petr Borkovec. Dům získal také Cenu studentské poroty. „Dům je jemným observačním dokumentem, jenž nám s přirozeností umožňuje nahlédnout do specifického světa skupiny autistů. Jako porota oceňujeme autorčin lidský přístup k zobrazovanému a také důvěru, kterou si skrze kameru u svých aktérů získala. Dále vyzdvihujeme, že se dokument nesnaží vůči Davidovi, Zoey, Thomasovi a ostatním chovat jako advokát, ale nechává je, ať mluví sami za sebe. Výsledkem je portrét několika výjimečných jedinců, které divák poznává nejen jako nedílnou součást prostředí, na jehož udržování se aktivně podílejí, ale také jako plnohodnotné lidské bytosti s vlastními výstřednostmi a historií. Výrazný je rovněž autorčin řemeslný styl, který v dlouhých záběrech dokáže ukázané situace překvapivě vypointovat,“ uvádí porota.

Svědectví

V sekci Svědectví jako nejlepší film porota ocenila Oeconomii německé režisérky Carmen Losmann. „Oeconomia nám představuje pro dokumentární film komplikovaně uchopitelné téma tvorby peněz, zisku a dluhu. Autorce se ve snímku povedlo úspěšně přiblížit nejen samotný problém, ale ukázat i na jeho původce – vrcholné představitele podniků a bank, kteří nemají ani ponětí o tom, jak systém, který stvořili, vlastně funguje. Porota navíc oceňuje i filmové kvality snímku – ze sterilních prostorů finančních institucí a průmyslových korporací vytěžila autorka působivý estetický zážitek, jenž reflektuje odtrženost elit od života běžných lidí,“ zní zdůvodnění porotců, mezi kterými byl například slovenský filozof Lukáš Likavčan nebo novinářka Saša Uhlová. Zvláštní uznání pak udělili filmu Vivos čínského umělce Aj Wej-weje. „Vivos zachycuje intimní zpověď lidí, jejichž děti a příbuzní byli zavražděni či těžce zranění během policejního masakru v mexickém městě Iguala. Od srozumitelně vysvětleného procesu vyšetřování masakru a aktivního odporu postižených rodin vůči oficiální státní verzi události se postupně snímek dopracovává až k širokým souvislostem mezinárodní války proti drogám a vlivu politiky USA na pokračující násilí vůči zranitelným komunitám v různých částech světa. Porota se také shodla na tom, že filmu se daří citlivě zprostředkovat kulturu a každodenní život místních komunit bez zbytečné exotizace,“ uvedli.

Fascinace

Nejlepším experimentálním dokumentem se stalo Jsme bez novozélandského režiséra SJ. Ramira. „Porota se rozhodla udělit hlavní cenu nejkratšímu filmu sekce – dílu SJ. Ramira. Přes vysokou míru stylizace (typickou pro celou autorovu filmografii) a konvenční filmové prostředky, otevírá dílo v jednoduchém sledu několika obrazů široké pole interpretací. Sílící touha vidět souvislosti, zhmotnit fragmenty příběhu a uchopit vnitřní obrazové pole otevírá v mezerách mezi archaizujícími záběry prostor vnímat film, jenž vzniká mimo plátno, jako současný, jedinečný, přesný a aktuální,“ uvádí porota. Sekce Fascinace letos uvedla dvacet snímků. Zvláštní uznání si odnesla dadaistická koláž Barokní žena (Č.7-11) maďarského režiséra Pétera Lichtera. „Porota uděluje zvláštní uznání Péteru Lichterovi a jeho videoeseji Barokní žena (č. 7–11). Vizuálně dobrodružná koláž o současném maďarském kolektivním nevědomí citlivě a s přiznanými předsudky experimentuje s politickou realitou narativních rámců,“ uvádí porota složená z vizuálních umělců Filipa Cenka a Martkéty Lisé.

Fascinace: Exprmntl.cz 

Sekce Fascinace: Exprmntl.cz uvedla šestnáct snímků. Tím nejlepším je Katastrofa Zbyňka Baladrána. „Porota uděluje hlavní cenu Zbyňku Baladránovi za film Katastrofa. Systematickou práci etablované postavy současného českého umění charakterizuje schopnost jednoduchými, formálně a stylově čistými prostředky docílit myšlenkových pohybů, které se nestávají ilustracemi teoretických diskurzů, ale vizuálními zkratkami vztahují diváky k žité realitě a jejímu odrazu v paměti společnosti i jednotlivců,“ uvádí porota. Udělila také dvě zvláštní uznání. Jedním je snímek Krásně sviť a krásně hleď, z uší roste krasohled režisérské dvojice Tereza Chudáčková a Klára Ondračková. „Za citlivou tvůrčí práci se světlem, vyprávění neuchopitelné slovy, za jednoduchost a nespekulativnost,“ píšou porotci. Druhým filmem je Zůstane to mezi náma, řekl režisérky Ester Grohové. „Za odvážné uchopení osobního tématu bez tendence k jeho ironizaci či nepřenosnému sebeprožívání, a za nesamozřejmé prolnutí terapeutické vrstvy s rovinou uměleckou,“ dodávají porotci.

Krátká radost

O vítězi sekce Krátká radost rozhodli diváci, kteří mohli pro nejlepší snímek hlasovat na portálu Dafilms.cz od 19. do 29. října. Cenu za nejlepší krátkometrážní dokument si odnesl snímek První narozeniny po apokalypse režisérky Farah Hasanbegović. „Jde o tradiční soutěž, která byla online už v době, kdy festival probíhal fyzicky. Je skvělé, že zájem o dokument stále stoupá. U nás i v zahraničí,“ říká výkonná ředitelka DAFilms Diana Tabakov.

Cena Silver Eye 

Tradičně byla vyhlášena i Cena Silver Eye za nejlepší celovečerní film trhu East Silver, udělovanou Institutem dokumentárního filmu. Získal ji režisér Jindřich Andrš za film Nová šichta. „Cenu Silver Eye za rok 2020 jsme se rozhodli udělit filmu, který nás zaujal velmi aktuálním a palčivým tématem, o kterém pojednává, a zároveň okouzlil citlivým přístupem k protagonistovi a místu, ve kterém se odehrává. Tvůrce s námětem strávil několik let života, věnoval mu krátký film i celovečerní debut, přesto neztratil nadhled a pokorný autorský přístup. Dokument podle nás skvěle reprezentuje region střední a východní Evropy, navíc má potenciál rezonovat i v širším mezinárodním kontextu. Letošním vítězem Silver Eye je snímek Nová šichta režiséra Jindřicha Andrše,“ zní výrok poroty složené z dramaturga festivalu Jeden svět Tomáše Poštulky, sales agentky Michaely Čajkové a programového vedoucího festivalu AFO Ondřeje Kazíka. Cenu Silver Eye 2020 za nejlepší krátkometrážní film trhu East Silver získal Mohammed Almughanni, který uspěl se svým snímkem Son of the Streets. „Jak nevítaný může být někdo na tomto světě? Jedinečné napojení na postavy režisérovi umožňuje odhalit povahu Khodorova zásadního dilematu živým a velmi zapamatovatelným způsobem. Intenzivní filmový zážitek každodenního života v táboře se výrazně zapíše do divákovy paměti,“ uvedla porota v níž zasedla například ředitelka festivalu FIPADOC Christine Camdessus, spoluzakladatelka a dramaturgyně festivalu DokuBaku Veronika Janatková a výkonná ředitelka Doc Alliance Films Diana Tabakov. Porota se rozhodla také udělit Zvláštní uznání režisérce snímku To Feather, to Wither Hanně Hovitie: „Za vynikající režii, která znovuoživila mrtvé. Režisérka vytvořila křehký, poetický portrét životního cyklu.“

Čtyřiadvacátá Ji.hlava slavnostním předáním cen nekončí. Filmy bude možné sledovat online na webu festivalu až do 8. listopadu. Jednotlivé filmy jsou zveřejněné vždy týden od svého prvního uvedení. Cena akreditace je 350 Kč (lze zaplatit i více. Z každé akreditace věnujeme 60 % filmařům a rozdělíme je spravedlivě podle toho, jak bude který film sledovaný). Pro diváky mimo území České republiky bude velká část filmového programu zpřístupněna prostřednictvím portálu DAFilms.com (cena jednotlivého streamu bude 2–4 EUR).


Zdroj: TS