Nová nová vlna
Eva Križková 5/1/2018

Keď budem starý, chcem si hlavne pamätať, že mladí majú vždy pravdu.

…povedal mi nórsky režisér Kieran Kolle, ktorý pred nedávnom zavítal na Slovensko so svojím filmom Po záruke vďaka medzinárodnej distribučnej platforme KineDok. Myslím si, že tento názor zastávali aj niekdajší stvoritelia francúzskej nouvelle vague, či režiséri nemeckého Neue Deutsche Film. Nech sa nachádzame kdekoľvek a kedykoľvek na planéte Zem, fotríci už vládli pridlho a je až príliš jasné, že sa im to veľmi nepodarilo a tak…treba to skúsiť po novom, nekompromisne, kriticky, vyleštiť zrkadlo modernejším čistiacim prostriedkom, vyhrabať a oprať špinavé prádlo vždy v novej novej vlne.

Po siedmych rokoch tlačenia a distribúcie elegantného papierového Kinečka sme sa rozhodli vzbúriť a nezostarnúť. Na svet sme priviedli nové KINEČKO – online svet filmu. Rozdiel nie je „len“ v médiu ale „práve“ v médiu, ktoré vám bude odteraz prinášať zážitok z reflexie filmu a ďalších typov pohyblivých obrazov. Online svet umožňuje redaktorom Kinečka oveľa väčšiu otvorenosť a flexibilitu. Na jednom mieste si nájdu svoje teoretici aj laickí fanúšikovia filmu bez toho, aby sme museli jedných alebo druhých o niečo ukrátiť. Vďaka Kinečku navyše bude môcť odteraz kecať do filmu ktokoľvek od vedcov až po žiakov základných škôl. Stačí napísať cez kontaktný formulár Obyčajnému divákovi a on vám už prezradí, ako na to. Naše texty budete môcť okamžite zdieľať a tiež komentovať. Čítať ich budete môcť kedykoľvek v autobuse na mobile, alebo v čakárni u lekára na tablete.

Pravidelne vám budeme prinášať tému mesiaca. Okrem textov, ktoré s ňou ani za mak nesúvisia, nájdete na našom webe také, čo sa jej dotýkajú a opierajú sa o ňu v rôznych uhloch (označené tagom „téma mesiaca“). Vrámci témy mesiaca nájdete vždy minimálne jeden rozhovor, jeden teoretický text a film, ktorý si budete môcť pozrieť priamo na našej stránke. Štartujeme práve témou „nová nová vlna“. Ide o tak trochu symbolické gesto, keďže v roku 2010 sme vydali prvé tlačené noviny s témou “nová vlna” ako poctu filmovému časopisu Cahiers du Cinéma, a revolúcii, akú jeho redakcia spôsobila v európskej kinematografii v polovici minulého storočia.

V rámci tejto témy si budete môcť prečítať až tri teoretické texty (to sú tie čierne), zamýšľajúce sa nad novou vlnou v rôznych kontextoch. Od  Jurija Lotmana, ktorý vo svojom kanonickom texte Logika explózie osvetľuje fenomén lingvistického obratu na príklade filmov Charlieho Chaplina, cez Astrucov manifest novej vlny nových vĺn (vzkriesený už druhý raz, aby si ho mohli prečítať aj tí čitatelia, čo nevlastnia raritné nulté tlačené číslo časopisu Kinečko), kde prirovnáva kameru k peru, až po rumunského teoretika Doru Popa a jeho úvahu o tom, či môžu byť všetky vlny nové, alebo sú niektoré novšie ako nové, a za akých predpokladov. Okrem čítania textov teoretikov-klasikov sa budeme snažiť prísť podstate novej vlny vo filme na kĺb aj vlastným bádaním a to napríklad vo forme rozhovoru s filozofom Miloslavom Petříčkom.

A to všetko berte iba ako návnadu pred vlastnou cestou do hlbín nášho nového online sveta filmu, ktorý pre vás pripravuje tiež výrazne inovovaná redakcia. Saša Gabrižová sa sústredí predovšetkým na dianie a súvislosti v audiovizuálnom priemysle, Matej Sotník na dokumenty, Adam Straka na študentskú tvorbu, Petra Sedláková a Denis Mačor na experimentálne filmy, Juraj Malíček prevažne na hollywoodsky veľkofilm, Lukáš Gregor na animovaný film, Roberta Tóthová a Ivana Hucíková na kvalitnú seriálovú tvorbu a hLuk alias Lukáš Sigmund, pozostalý z analógových časov Kinečka, zostane verný svojmu filmovému suterénu. Ja to pre vás budem celé mixovať a na dôvažok si kde tu napíšem nejakú tú recenziu.

“Smyslem satiry je strhávat masky z předstírané velikosti. Tím se klauniáda proměnila z technického postupu organizace jazyka v jeho obsah. Dva sociálně-filozofické filmy Světla velkoměsta (1931) a Moderní doba (1935), natočené v době velké hospodářské krize, završily vznik nového jazyka, vybudovaného na protikladu zvnějšnění a podstaty,” tvrdí Lotman v už spomínanom texte Logika explózie. Nie sme naivní, aby sme si trúfli predpovedať explóziu vo filmovej publicistike. Sme však tak trochu idealisti (veď o čom inom je film) a preto naším cieľom nie je v iba  zmena ako príjemné osvieženie, ale nová nová vlna v čítaní o filme, ktoré je kvalitné a pritom nie odtrhnuté od reality, či neprístupné pre ktoréhokoľvek fanúšika filmu. Verím, že si na tejto vlne v online svete filmu spoločne neraz skvele zasurfujeme.