kinotipy 1/22
Lena Bohunicki 7/1/2022

Pretože kiná sú zatvorené a distribučné premiéry sa opäť odkladajú na neurčito, úvod roka 2022 nevyzerá pre audiovizuálnu kultúru veľmi priaznivo. Na oslavu 20. výročia od premiéry prvého filmu slávnej série o Harrym Potterovi však vznikol špeciálny retrospektívny dokument Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts (r. Eran Creevy, Joe Pearlman, Giorgio Testi, 2022), ktorý si môžete od Nového roka pozrieť na HBO GO. V dňoch 24. – 30. januára bude tiež prebiehať ôsmy ročník prehliadky súčasnej severskej kinematografie SCANDI. Jej programové tituly otvoria okrem iných dôležitých aktuálnych otázok aj témy minorít, silných líderiek či krízy maskulinity. Výber nových celovečerných online filmov tentoraz dopĺňam niekoľkými výraznými krátkometrážnymi snímkami dostupnými na platforme MUBI.

Four Hours at the Capitol (r. Jamie Roberts)
USA, 2021, dokumentárny, 92 min, HBO GO (1. január)

Strhujúci dokument Four Hours at the Capitol sleduje útok na americký Kapitol 6. januára 2020, keď sa vo Washingtone zhromaždili tisíce prívržencov Donalda Trumpa z celej krajiny, aby zabránili potvrdeniu Joea Bidena za ďalšieho prezidenta potom, ako bol vyhlásený za víťaza volieb. Titul sa zameriava na udalosti tohto dňa a prináša doposiaľ nevidené zábery a priame výpovede zákonodarcov, ochranky, policajtov, protestujúcich a výtržníkov, ktorí vtrhli do budovy amerického kongresu, kde sa počítali hlasy voličov. Film poukazuje na eskaláciu násilia, keď boli príslušníci kapitolskej ochranky bezmocní voči rozzúrenému davu, a zachytáva aj niektoré kľúčové strety policajtov s protestujúcimi.

The Tragedy of Macbeth (r. Joel Coen)
USA, 2021, dráma, 105 min, Apple TV+ (14. január)

Lorda Macbetha (Denzel Washington) trojica čarodejníc presvedčí, že ​​sa stane ďalším škótskym kráľom, a jeho ambiciózna manželka (Frances McDormand) ho v týchto plánoch podporuje. Adaptácia Shakespearovej hry The Tragedy of Macbeth v réžii oceňovaného Joela Coena nakrútená v pôsobivej čiernobielej palete a dômyselne stavajúca na hre svetla, tieňa a hmly smeruje k svojmu krvavému vyvrcholeniu prostredníctvom divadelne štylizovaného stredovekého Škótska. Coenovská verzia Macbetha pod hereckým vedením Washingtona a McDormandovej redukuje klasický príbeh na jeho vizuálnu a naratívnu esenciu. Autora čiastočne inšpirovalo obdobie nemeckého expresionizmu a v snímke badať aj vplyv francúzskeho impresionizmu.

Munich – The Edge of War (r. Christian Schwochow)
Veľká Británia, 2021, životopisný, dráma, historický, 130 min,
Netflix (21. január)

Historická dráma Munich – The Edge of War vznikla podľa medzinárodného bestsellera anglického spisovateľa a reportéra Roberta Harrisa a zavedie nás do jesene roku 1938, keď Európa stojí na pokraji vojny. Adolf Hitler pripravuje inváziu do Československa a vláda Nevilla Chamberlaina zúfalo hľadá mierové riešenie. Britský štátny úradník Hugh Legat (George MacKay) a nemecký diplomat Paul von Hartmann (Jannis Niewöhner) spolu cestujú do Mníchova na mimoriadnu konferenciu, no po začatí rokovaní sa starí priatelia ocitnú v centre politických úskokov, špionážnych hier a veľmi reálneho nebezpečenstva.

The Bones (r. Joaquín Cociña, Cristóbal León)
Chile, 2021, krátkometrážny, animovaný, horor, 14 min, MUBI

Chilskí režiséri, scenáristi a kameramani Joaquín Cociña a Cristóbal León za svoj titul The Bones (Los Huesos) získali hlavnú cenu pre najlepší krátkometrážny film na prestížnom benátskom festivale. Animovaná hororová snímka, produkovaná Arim Asterom, využíva techniku stop-motion a evokuje ranú tvorbu Tima Burtona. Táto gotická fantázia vzniká v čase, keď Chile pripravuje novú ústavu, a zobrazuje dievča, ktoré vykonáva rituálny exorcizmus, aby oslobodilo krajinu od jej feudálneho dedičstva. Medzi tancom kostí, orgánov a častí tela sú vzývaní duchovia dvoch prekliatych štátnych tajomníkov.

A Night at the Opera (r. Sergej Loznica)
Francúzsko, 2020, krátkometrážny, dokumentárny, 20 min, MUBI

Dokumentárna miniatúra renomovaného režiséra Sergeja Loznicu A Night at the Opera (Une Nuit à l’Opéra) vznikla ako pocta opernému umeniu i ako polemika so spoločenskými rituálmi a historickou vierohodnosťou. Strihový film kombinuje zábery z operných predstavení z päťdesiatych a šesťdesiatych rokov minulého storočia, politických osláv a ľudových veselíc. Noblesa a grandióznosť operných gala upozorňujúcich na francúzsku imperiálnu tradíciu sú dekonštruované vymyslenou montážnou logikou, kde víťazí pouličná ľudová kultúra nad rituálmi francúzskej buržoázie. Nad politickou alegóriou a pojednávaním o teatrálnosti čnie nadčasové vystúpenie Marie Callasovej v árii z Rossiniho Barbiera zo Sevilly.[1]

I and the Stupid Boy (r. Kaouther Ben Hania)
Francúzsko, Taliansko, 2021, krátkometrážny, komédia, 14 min, MUBI

Mladá dynamická žena Nora (Oulaya Amamra) si skráti cestu na rande cez opustenú budovu. Stretne však svojho bývalého priateľa Kevina. To, čo nasleduje, je univerzálny príbeh 21. storočia o mužsko-ženskej sile, sexualite a hanbe – so štipľavým feministickým nádychom. Počiatočná sladkosť sviežeho krátkeho filmu I and the Stupid Boy tuniskej režisérky a scenáristky Kaouther Ben Haniovej sa rýchlo zmení na hru na mačku a myš, ktorá skúma modernú romantiku, toxickú maskulinitu a ženskú agendu v čase digitálneho nebezpečenstva.[2]


[1] MFDF Ji.hlava

[2] V článku pracujem s oficiálnymi anotáciami a inými dostupnými informáciami o vybraných filmoch.

The Tragedy of Macbeth (r. Joel Coen)
The Bones (r. Joaquín Cociña, Cristóbal León)
Munich – The Edge of War (r. Christian Schwochow)
Four Hours at the Capitol (r. Jamie Roberts)
I and the Stupid Boy (r. Kaouther Ben Hania)
A Night at the Opera (r. Sergej Loznica)
Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts (r. Eran Creevy, Joe Pearlman, Giorgio Testi)