ICYMI: Ulrike Ottinger, Ousmane Sembène, Carolee Schneemann
Tomáš Hudák 23/12/2022

In Case You Missed It je výber noviniek, článkov a videí, pri ktorých by mohla byť škoda, keby vám unikli.


Novinky:

Zomrela Julia Reichert, americká filmárka a od 70. rokov minulého storočia dôležitá postava politicky angažovanej a nezávislej dokumentaristiky.

Zomrel Jošišige Jošida, jeden z hlavných predstaviteľov takzvanej japonskej novej vlny.

MFF Rotterdam zverejnil svoj budúcoročný program, nové filmy na festivale uvedú Lawrence Lek, Edgar Honetschläger, Darol Olu Kae, Anna Vasof či Sophie Letourneur; Steve McQueen zas predstaví novú videoinštaláciu. Svetovú premiéru bude mať taktiež film Moc Mátyása Priklera a v sekcii Cinema Regained venovanej klasickým filmom festival uvedie tri krátke filmy Jaroslavy Havettovej: Kontakty, Kým sa ucho neodbije a Pieseň.

Prvé filmy z programu zverejnilo aj Berlinale, s novinkami sa predstavia Deborah Stratman, Eduardo Williams, Soda Jerk alebo Vincent Dieutre. Slovenskú kinematografiu bude zastupovať Viera Čákanyová s filmom Poznámky z Eremocénu.

Súd v Kalifornii rozhodol v prospech dvoch nespokojných divákov, ktorí žalovali štúdio Universal za to, že si na Amazon Prime kúpili film Yesterday Dannyho Boyla na základe klamlivého traileru – trailer totiž obsahoval zábery s Anou de Armas, hoci jej postava bola nakoniec z filmu vystrihnutá. Súdne rozhodnutie tak vytvorilo precedens, na základe ktorého bude možné žalovať za zavádzajúce trailery.


Čítanie:

Nové číslo časopisu World Records sa venuje domnelej dualite technologického a ekologického (obe v širokom slova zmysle) v audiovízii.

Nové číslo Photogénie spracúva tému filmových remakov.

Na blogu Optilogue nájdete prvú časť veľkého trojdielneho textu Irfana Shaha o Louisovi Le Princovi, vynálezcovi a jednom z priekopníkov zaznamenávania pohyblivého obrazu, ktorý za dosiaľ nevysvetlených okolnosti v roku 1890 zmizol. Shah ponúka metabiografiu Le Princa, keď okrem iného porovnáva nezrovnalosti z rôznych zdrojoch a poukazuje na limity historiografie.

Na A2larm si môžete prečítať rozhovor s Petrom Szczepanikom o súčasnej podobe VOD služieb v Česku a v strednej Európe – o tom, ako sa jednotlivé prostredia vyrovnávajú s dominanciou nadnárodných platforiem, o legislatívnych zmenách, rozvoji profesií či pôvodnej tvorbe.

India Halsted píše pre Ultra Dogme o krátkych filmoch umelkyne Carolee Schneemann.

Camille Bourgeus sa v magazíne Sabzian venuje tvorbe čínskeho dokumentaristu Wang Binga.

Matt Turner na Mubi Notebook analyzuje tvorbu skupiny Total Refusal, ktorá je známa filmovými esejami vytvorenými v rozhraní počítačových hier.

Rafaela Bassili taktiež na Mubi Notebook kriticky nazerá na klišé „komplexnej ženskej postavy“.

V magazíne Baffler nájdete esej o seriáli The Real Housewives of Salt Lake City, v ktorej Dale Peck uvažuje o konštruovaní identity hlavných protagonistiek v kontexte patriarchálneho kapitalizmu.

Daniel Witkin sa magazíne Reverse Shot bližšie pozrel na futbalové videá na sociálnych sieťach.


Pozeranie:

Na DAFilms nájdete retrospektívu nemeckej autorky Ulrike Ottinger.

Magazín Africa Is a Country vytvoril video o „zakladateľovi“ africkej kinematografie, senegalskom režisérovi Ousmanovi Sembènovi, ktorý by mal 1. januára 2023 sto rokov.

V novom čísle [in]Transition nájdete osem videoesejí z projektu Once Upon a Screen, v ktorých autorky a autori tematizujú traumatickú skúsenosť s filmom a skúmajú osobnú a kolektívnu pamäť.

Nová videoesej zo série Johannesa Binotta Practices of Viewing sa venuje vzdialenosti, z ktorej sledujeme film.

Fresh Blood – A Dream Morphology (r. Carolee Schneemann)
Ticket of No Return (r. Ulrike Ottinger)