ICYMI: Isiah Medina, Assia Djebar, Penny Lane, Joel Potrykus
Tomáš Hudák 3/4/2020

In Case You Missed It je výber noviniek, článkov a videí, pri ktorých by mohla byť škoda, ak by vám unikli.


Novinky:

Zomrel Krzysztof Penderecki, popredný avantgardný skladateľ, autor hudby k filmom ako Milujem ťa, milujem ťa Alaina Resnaisa alebo Katyň Andrzeja Wajdu. Jeho skladby boli dôležitou súčasťou filmov Vyháňač diabla Williama Friedkina, Osvietenie Stanleyho Kubricka alebo Inland Empire David Lyncha.

V súvislosti s pandémiou ohlásil magazín Film Comment, že dočasne prestane vychádzať. Nick Pinkerton, jeden z jeho pravidelných prispievateľov na toto rozhodnutie reagoval textom, v ktorom kritizuje, ako bola táto informácia ohlásená, a vyslovuje pochybnosť, či pandémia nie je iba výhovorkou, pričom zároveň uvažuje o postavení a úlohe tlačených časopisov v súčasnej filmovej kultúre.

Vydavateľstvo University of California Press naopak do konca júna zdarma sprístupnilo všetky svoje časopisy vrátane Film Quarterly.

George Miller pracuje na spinoff filme o Furiose, postave z Mad Max: Zbesilá cesta, ktorú hrala Charlize Theron.

Spike Lee zverejnil scenár k svojmu vysnenému, no nikdy nerealizovanému projektu o Jackiem Robinsonovi, ktorý napísal v polovici 90. rokov.


Čítanie:

Vyšlo nové číslo časopisu Cinema Scope. Nájdete v ňom aj rozhovory s Tsai Ming-liangom a Heinzom Emigholzom alebo profil Camila Restrepa.

Los Angeles Review of Books prináša text o (avantgardnej) animácii a feminizme, o autorkách ako Martha Colburn, Sally Cruikshank či Suzan Pitt.

V LARB nájdete aj esej o autobiografickej knihe Chantal Akerman My Mother Laughs, ktorá nedávno vyšla v anglickom preklade.

Sabzian prináša osobnú i kritickú esej alžírskej režisérky Assie Djebar o tom, čo pre ňu znamená kinematografia.

Girish Shambu vo Film Quarterly uvažuje o kritériách, na základe ktorých hodnotíme filmy, a o tom, čo sa stane s (dobrými) filmami, ktoré im nevyhovujú.

Amanda Hess v The New York Times píše, ako pandémia demaskuje kultúru celebrít.

Richard Brody sa zas pozrel na to, ako pandémia chrípky pred vyše sto rokmi zmenila filmový priemysel a pomohla upevniť postavenie veľkých filmových štúdií.

Film Comment zverejnil úryvok z denníkov Jonasa Mekasa zo začiatku 50. rokov.

Wilfred Okiche píše o novom trende v nigérijskej kinematografii – o rebootoch a pokračovaniach úspešných filmov.

Vague Visages sleduje vplyv filmu na hudbu a vizualitu The Weeknda.


Pozeranie:

Isiah Medina, ktorý si získal meno filmom 88:88, zverejnil svoju experimentálnu adaptáciu knihy Nicka Srniceka a Alexa Williamsa Inventing the Future.

Filmári a filmárky pokračujú v čase pandémie v zverejňovaní svojich starších filmov: Penny Lane sprístupnila svoju found footage esej Náš Nixon, animovaný dokument o šarlatánstve Nuts! a esej o chorobách a digitálnom svete The Pain of Others; Don Hertzfeldt ponúka svoju modernú klasiku It’s Such a Beautiful Day; Dominga Sotomayor zverejnila svoj debut De jueves a domingo, s ktorým vyhrala rotterdamský festival; pozrieť si môžete aj dokument Denisa Côtého o monotónnosti práce Zostáva tvojou radosťou, „punk-agit-noir“ Travisa Wilkersona Samopal alebo písací stroj? alebo slávny minimalistický film Paz Enciny ocenený v Cannes i Rotterdame Paraguajská hojdacia sieť.

Aj viaceré inštitúcie sa v čase karantény „sťahujú“ do digitálneho priestoru. Berlínsky Arsenal ponúka zdarma prístup do svojej virtuálnej kinosály (tento týždeň môžete vidieť napríklad El mar la mar Joshuu Bonnettu a J. P. Sniadeckého); londýnsky Lux hostí online výstavu avantgardnej queer umelkyne Tanoy Sasraku; San Francisco Cinematheque tematizuje performatívnosť rodu vo svojom programe krátkych filmov s názvom certainty is becoming our nemesis; Walker Art Center presunul svoj festival filmov pôvodných obyvateľov INDIgenesis online a ponúka dva programy: Indigenous Lens: Our Reality a Revitalization; a na stránke priestoru Obsidian Coast môžete vidieť esej Adama a Zacka Khalilovcov INAATE/SE/ [it shines a certain way. to a certain place./it flies. falls./] o starom odžibvejskom proroctve a o tom, ako prehovára k súčasnosti.

Ako odozva na pandémiu vznikajú tiež nové iniciatívy: My Darling Quarantine ponúka týždenné programy krátkych filmov, ktoré zostavujú dramaturgovia významných krátkometrážnych festivalov; avantgardnejšie ladený je zas Ultra Dogme Virtual Film Festival (napríklad prvý program ponúka filmy Chantal Akerman, Jamesa Benninga, Petra Huttona, Gregoryho Markopoulosa či Stana Brakhaga).

Company Gallery sprístupnila desať krátkych filmov Barbary Hammer.

A napokon dve krátke video eseje: o tvorbe jednej z najzaujímavejších súčasných autoriek Kelly Reichardt a o živote, diele a odkaze jednej z prvých filmových režisérok Lois Weber.


Bonus:

Popredný avantgardný tvorca Siegfried A. Fruhauf vytvoril konceptuálny film o vzdialenosti, ktorú by počas pandémie mali ľudia medzi sebou udržiavať – film má 100 políčok, teda dĺžku 1,91 metra.

Americký nezávislý režisér Joel Potrykus zverejnil krátke video, v ktorom volá svojim kamarátom z filmového sveta ako Alex Ross Perry, Sean Baker, John Waters, Mark Peranson alebo Mike Ott a pýta sa ich, ako sa majú v karanténe.

Martha Colburn, "Stand With Standing Rock"
Assia Djebar, "The Nouba of the Women of Mount Chenoua"