ICYMI: Cléo, Arthur Jafa, Laura Poitras a Forensic Architecture
Tomáš Hudák 6/9/2019

In Case You Missed It je výber noviniek, textov a videí, pri ktorých by bolo škoda, ak by vám unikli.

 

Novinky:

Kanadský feministický filmový magazín Cléo, na ktorý sme viackrát odkazovali aj v ICYMI, po siedmych rokoch končí.

Disney sa pripravuje na vstup do sveta VOD aj tým, že ide bojovať proti zdieľaniu hesiel medzi ľuďmi.

Nie dlho po zrušení 30-ročného zákazu kín sa Saudská Arábia pripravuje na svoj prvý filmový festival MFF Red Sea v meste Džidda. Koncom augusta festival ohlásil, že festivalové ocenenia budú dotované sumou spolu takmer 3 milióny dolárov, čo medzinárodnú komunitu iba utvrdzuje v názore, že ide o formu PR autokratického režimu.

 

Čítanie:

The New York Times priniesol profil Arthura Jafu, vizuálneho umelca, kameramana, teoretika černošskej kultúry a tohtoročného držiteľa Zlatého leva z benátskeho Biennale.

Los Angeles Review of Books ponúka text o vplyvoch jazzu na americký nezávislý film 60. rokov s dôrazom na Shirley Clarke a Johna Cassavetesa.

V LARB si môžete prečítať aj fascinujúci článok o Robertovi G. Hainesovi, ktorý sa objavil vo filmoch ako Občan Kane, Zabijaci, Cudzinci vo vlaku, Deň, keď sa zastavila Zem, Spievanie v daždi, Vertigo či Na sever severozápadnou linkou. Haines však bol „iba“ komparzista a o jeho živote tak nevieme skoro nič.

V auguste uplynulo 10 rokov od slávnej filmovej púte, ktorú zorganizovali Tilda Swinton a Mark Cousins. Jeden z účastníkov, kritik Peter Knegt, napísal dlhú osobnú spomienku na osem a pol dňa, keď päťdesiatka ľudí putovala Škótskou vysočinou a doslova za sebou ťahala mobilné kino.

Nick Pinkerton uvažuje nad jedinečnosťou zážitku sledovania extrémne dlhých filmov v kine.

Wired približuje nedávnu spoluprácu Laury Poitras so skupinou Forensic Architecture.

Vo Film Comment si môžete prečítať o filme, priemyselne vyrábaných farbách a modernite.

Sight & Sound prináša polemický text o formáte CinemaScope – to, čo malo pred 60 rokmi vytvárať väčšiu „ilúziu“ reality, dnes pôsobí umelo.

Sheila O’Malley píše vo svojom pravidelnom stĺpčeku Present Tense o komičkách a o tom, ako improvizačné divadlo pripravuje na filmové herectvo.

Little White Lies ponúka krátky profil Mae West, jedinečnej postavy amerického filmu 30. rokov, ktorá zosobňuje sexuálnu komédiu pred nástupom Haysovho kódexu.

Richard Brody píše o raných krátkych filmoch Abbasa Kiarostamiho.

The Atlantic sa pozrel na problém automatického vytvárania titulkov na YouTube a ukazuje dôležitosť profesionálnych titulkov nielen pri internetových videách.

Vždy provokujúci Caspar Salmon tentoraz kritizuje nepotizmus v herectve.

 

Pozeranie:

MOMA prináša video esej (a rozhovor) o Ide Lupino, herečke, no taktiež stále nie plne docenenej režisérke, ktorá sa v 50. rokoch búrila voči štúdiovému filmu.

Forensic Architecture, Praxis Films, "Triple Chaser"
Forensic Architecture, Praxis Films, "Triple Chaser"