ICYMI: Adèle Haenel, Elisabeth Moss, Sandra Lahire
Tomáš Hudák 27/5/2022

In Case You Missed It je výber noviniek, článkov a videí, pri ktorých by mohla byť škoda, keby vám unikli.


Novinky:

Zomrel grécky hudobný skladateľ Vangelis, autor hudby k filmom ako Ohnivé vozy (Chariots of Fire), Blade Runner či 1492: Dobytie raja (1492: Conquest of Paradise).

Zomrel francúzsky kritik a filmár Jean-Louis Comolli. Prečítajte si veľký rozhovor Daniela Fairfaxa s Comollim, ktorý vyšiel v dvoch častiach v Senses of Cinema pred 10 rokmi.

Iránske dokumentaristky Firouzeh Khosravani a Mina Keshavarz strávili sedem dní vo väzbe a dostali zákaz vycestovať z krajiny bez toho, aby boli z niečoho obvinené. Obe sa podieľali napríklad na filme Povolanie: dokumentaristka (Herfeh: Mostanadsaz), ktorý bolo možné vidieť aj na Slovensku, Khosravani získala v roku 2020 na festivale IDFA hlavnú cenu za film Röntgen rodiny (Radiograph of a Family).

Francúzska herečka Adèle Haenel oznámila, že už nechce nakrúcať filmy, pretože filmový priemysel považuje za „reakčný, rasistický a patriarchálny“.

Nový film Vérény Paravel a Luciena Castainga-Taylora s názvom De Humani Corporis Fabrica mal premiéru v rámci Quinzaine des Réalisateurs v Cannes, tu je prvý trailer.

Kristin Thompson a David Bordwell zdarma sprístupnili na svojej stránke niekoľko svojich kníh, pretože ich už nechceli predávať cez PayPal.


Čítanie:

Nové číslo časopisu World Records sa venuje nezávislosti v kinematografii a otázkam, čo toto označenie znamená alebo od koho a čoho je niekto nezávislý.

V magazíne New Yorker nájdete veľký profil Elisabeth Moss, jednej z najvýraznejších herečiek jej generácie.

Rachel Pronger píše o legendárnej dokumentaristke z radov kanadského pôvodného obyvateľstva Alanis Obomsawin.

Yasmina Price sa venuje filmu Dcéry prachu (Daughters of the Dust) režisérky Julie Dash a kontextualizuje jeho vznik, aby ukázala, prečo ide o zásadný film afroamerickej kinematografie.

Magazín Hyperallergic ukazuje, že autori a autorky komiksov nedostávajú adekvátne honoráre aj napriek tomu, že filmy, ktoré využívajú ich tvorivú prácu, zarábajú stovky miliónov a niekedy až miliardy dolárov.

Hollywood Reporter si zas všíma, že Wall Street čoraz častejšie investuje do nezávislého filmu.


Pozeranie:

Another Screen ponúka sedem filmov britskej experimentálnej filmárky Sandry Lahire.

Do 1. júna môžete na FestivalScope vidieť krátke filmy z tohtoročného výberu Týždňa kritiky v Cannes.

V najnovšom čísle Frames Cinema Journal nájdete dve zaujímavé videoeseje. Stephen Broomer sa venuje tvorbe amerického surrealistu a priekopníka found footage kinematografie Josepha Cornella. Eleni Palis si zas všíma, ako niektoré sci-fi filmy využívajú kinematografický kánon, ktorého prostredníctvom sa postavy androidov a robotov učia „ľudskosti“ – no zároveň si tak osvojujú stereotypy a ideológiu hollywoodskych filmov.

Dcéry prachu (r. Julie Dash)
Mother of Many Children (r. Alanis Obomsawin)