Víťazné filmy 70. Berlinale
Adam Straka 1/3/2020

Jubilejný 70. ročník medzinárodného filmového festivalu Berlinale spoznalo v sobotu 29. februára zoznam ocenených filmov z hlavnej a vedľajšej súťaže.

Festival, ktorý bol tento rok prvýkrát pod vedením dvojice Carlo Chatrian a Mariette Rissenbeek, ovládla iránska snímka There Is No Evil od režiséra Mohammada Rasoulofa. Rovnako ako po minulé roky, aj teraz je víťaz prekvapením. Film neoslovil kritikov, ani na seba nestrhol významnú pozornosť publika. Samotný režisér sa festivalu a preberania Zlatého medveďa nezúčastnil, keďže mu iránska vláda zakázala vycestovať.

Veľkú cenu poroty získal film Never Rarely Sometimes Always od americkej režisérky Elizy Hittman. „Malý“ indie film lokalizovaný do nočného New Yorku sa od premiéry zaradil k najlepšie hodnoteným filmom. (Recenziu k filmu nájdete na webe Kinečka v najbližších dňoch).

Strieborného medveďa si za film Delete History odniesli Benoît Delépine a Gustave Kervern, ktorých posledný film Je mi fajn s.r.o. mohli slovenskí diváci vidieť aj v našich kinách. Delete History si od svojej premiéry v prvých dňoch festivalu vyslúžilo nálepku oddychovej, no potrebnej komédie o dopadoch sociálnych sietí na život.

Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu získal Hong Sang-soo, jedno z najväčších mien v tohtoročnej hlavnej súťaži. Hong Sang-soo bol ocenený za film The Woman Who Ran, snímku, ktorá je svojou poetikou každodennosti charakteristická pre bohatú tvorbu juhokórejského autora.

Ceny pre najlepších hercov získala Nemka Paula Beer za výkon vo filme Undine Christiana Petzolda a taliansky herec Elio Germano za hlavnú postavu psychicky narušeného Toniho vo filme Hidden Away od Giorgia Dirittiho.

Cenu za scenár získali bratia Fabio a Damiano D’Innocenzo. Ich snímka Bad Tales patrila k najrozporuplnejším, čo sa týka diváckeho ohlasu, z pohľadu kritiky získala skôr chladné reakcie.

Prvenstvo v rozporuplnosti a miere šoku získala ukrajinská snímka DAU.Natasha od tvorcov Ilya Khrzhanovskeho a Jekateriny Oertel. Dlhoročný projekt, ktorého hlavným cieľom bolo zakonzervovať komunizmus z 50. rokov a následné pozorovanie zúčastnených, vyvolal množstvo negatívnych reakcií. Pri záverečnom oceňovaní získal cenu za najlepší umelecký prínos kameraman Jürgen Jürges.

Hlavnú cenu v novej súťažnej sekcii Encounters (Stretnutia), kde bola aj snímka Služobníci od Ivana Ostrochovského, získal film The Works and Days (r. C. W. Winter, Anders Edström). Snímka The Trouble With Being Born (r. S. Wollner) si odniesla špeciálnu cenu poroty. Známy rumunský režisér Cristi Puiu získal za trojhodinový opus Malmkrog cenu za najlepšieho režiséra, čestné vyznamenanie udelila porota Matíasovi Piñeirovi, režisérovi filmu Isabella.