Univerzálny votrelec trávnikárom
Erik Binder 9/5/2020

Z CYKLU WE LOVE 90’S

Vážení čitatelia a milovníci science fiction, máme tu rok 1992 a s ním zopár tipov, ktoré vám môžu skrátiť chvíle v dočasnej karanténe. Tento ročník nebol až taký silný ako povedzme ten predchádzajúci či nadchádzajúci, v každom prípade vyberať stále bolo z čoho. Lepšie povedané, dilemy tu boli skôr vo výbere „úžasných“ guilty pleasures, na tie sme sa teraz rozhodne sťažovať nemohli. Je otázkou vkusu, pre koho sú Pevnosť (Fortress, r. Stuart Gordon) s Christopherom Lambertom, Nemesis „machra“ Alberta Pyuna a Freejack (r. Geoff Murphy) s Mickom Jaggerom kultové klasiky, alebo filmy, aké by sa radšej mali spáliť… My, samozrejme, odporúčame všetky vidieť, pobaviť sa na účet tvorcov a užiť si takmer tridsať rokov staré predstavy o budúcnosti ľudstva. No a sme pri „svätej trojici“: Votrelec trojka, Univerzálny vojak jednotka, ani Trávnikár nezožali žiadne extra pochvalné recenzie či kritiky, ale svojím spôsobom do dnešného dňa rezonujú u fanúšikov žánru.

Nr. 3.1: Votrelec³ (Alien³, r. David Fincher, USA, 1992)
Všetci sme nejako začínali a režisér videoklipov Stinga či Madonny David Fincher mal to šťastie, že ho štúdio poverilo nakrútením tretieho dielu už vtedy ikonickej série Votrelec. Fincher urobil, čo mal, ale štúdio začalo vymýšľať doslova sprostosti a výsledok razantne prestrihalo. Nuž ale, čo sa dá robiť, hodnotiť môžeme len to, čo nám bolo ponúknuté. No a popravde, nie je to až taká hrôza, ako by sa mohlo zdať. Možno xenomorfa vraždiaceho vo vesmírnej base plnej totálnych smradov viac doceníte až na druhé či tretie pozretie, ako sa stalo aj mne pri televíznych reprízach ešte v časoch, keď reklamy netrvali dlhšie ako samotný film. K tomu všetkému tu ešte pobehuje Ripleyová s dokonale vyholenou lebkou a v istých momentoch sa zdá, že si s votrelcom dajú aj poriadnu jazýčkovú. O pár rokov neskôr bola zverená réžia francúzskemu vizionárovi Jeanovi-Pierreovi Jeunetovi a ďalšie pokračovanie je už čisté guilty pleasure, ktoré sa zrejme dostane do nášho výberu ročníka 1997.

Nr. 3.2: Univerzálny vojak (Universal Soldier, r. Roland Emmerich, USA, 1992)
Roland Emmerich mal vždy veľké oči a Nemecko mu v jeho šialených víziách neposkytovalo to pravé útočisko. Zbalil si preto batoh, zobral zopár mariek do vrecka a hopsa hejsa do Hollywoodu. Tu dal dokopy dvojicu ozembuchov Jeana-Clauda Van Damma a Dolpha Lundgrena, aby si to poriadne medzi sebou rozdali. No a aby to bolo zaujímavejšie, tak sú to technicky vylepšené verzie vojakov, ktorí kedysi bojovali vo Vietname. Stará dobrá VHS klasika bola na našich videoprehrávačoch omieľaná počas roku ’92 snáď stokrát, kto tento film nevidel, mal zakázaný vstup na ihrisko. Nič sa nedá robiť, Univerzálny vojak predsa len zostarol, čo však neznamená, že si ho nostalgici raz za čas nepripomenú. Pre Emmericha to bol veľký vstup do prvej ligy, šialený Hollywood mu začal postupne dávať stále väčšie a väčšie peniaze na demoláciu našej planéty, až kým sa po pár dekádach nezdemoloval sám. Tak či onak, v portfóliách oboch akčných superhviezd ide o jeden z najkvalitnejších kúskov.

Nr. 3.3: Trávnikár (The Lawnmower Man, r. Brett Leonard, Veľká Británia, USA, Japonsko, 1992)
Budúci James Bond vstupuje do virtuálnej reality a súperí tu so slabomyseľným trávnikárom, ktorý začne mať pocit, že je Bohom! Nie, vážne, cesty kinematografie sú skutočne nevyspytateľné a občas ponúknu niečo, čo je skrátka neopakovateľné. Úžasné „deväťdesiatkové“ efekty nám sprostredkúvajú predstavu tvorcov o tom, ako to vo virtuálnom svete chodí a divák občas neverí vlastným očiam. Film bol kedysi často reprízovaný v televízii, no dnes naň natrafíte ťažko, programoví riaditelia sa zrejme obávajú, že by mohol súčasnej mládeži spôsobiť psychický šok. Trávnikár zostarol natoľko, že už to ani nie je pekné, no na druhej strane ponúka zaujímavé myšlienky a toho nešťastného Pierca Brosnana. Pokiaľ vám niečo hovorí meno Jeff Fahey, tak tento herec si zahral ústredného trávnikára. Ale bacha na vec, keď sa budete chcieť dopracovať ku kópii filmu, skúste si zohnať director’s cut, ktorý je o viac ako polhodinu dlhší.