Producent, ktorý nesedí, ale je v pohybe
Peter Badač 24/5/2018

Producent v pohybe, alebo po anglicky Producer on the Move, je názov prestížneho programu organizovaného spoločnosťou European Film Promotion, ktorý prezentuje nastupujúcu generáciu európskych producentov.  Už 19 rokov sa koná počas filmového festivalu v Cannes, čo nie je náhoda.

Festival, a najmä jeho trh, je veľmi dôležitý pre filmových profesionálov, ktorí hľadajú partnerov (koproducentov, televíznych vysielateľov, sales agentov a distribútorov) pre svoje pripravované a realizujúce sa projekty. Samozrejme, niektorí návštevníci trhu a festivalu sú v Cannes len preto, aby boli videní, čo je, musím povedať, dosť drahý špás, keď zoberieme do úvahy, že ceny ubytovania v 60 tisícovom meste, ktoré na týždeň počas festivalu zdvojnásobí počet svojich obyvateľov, stúpnu až trojnásobne a k tomu musíme pripočítať preplnené ulice, reštaurácie, nedostatok taxíkov, ale aj spomínaných ubytovacích kapacít.

Pre mňa to bola štvrtá návšteva filmového festivalu v Cannes. Prvýkrát som sa zúčastnil trénigového programu, ktorý mal mladým producentom predstaviť fungovanie Marché de film, filmového trhu v Cannes, ktorý patrí medzi najväčšie a najdôležitejšie na svete. Druhýkrát sme v roku 2013 uviedli v súťaži Cinéfondation krátkometrážny animovaný film Pandy, ktorý získal 3. miesto. Rok nato som v Cannes hľadal partnerov pre naše pripravované projekty a tento rok som sa zúčastnil spomínaného programu Producer on the Move ako slovenský reprezentant.

Výber účastníkov programu nie je náhodný. Každá členská krajina EFP navrhne jedného zástupcu, ktorý musí splniť prísne kritériá (realizovaný celovečerný hraný alebo dokumentárny film, premierové uvedenie na veľkom festivale, uvedenie v zahraničnej distribúcií, ocenenia filmu, realizované medzinárodné koprodukcie a ďalšie), na základe ktorých sa vyberie 20 uchádzačov s najvyšším bodovým skóre. Tento rok to znamenalo, že v programe neboli zastúpené také veľké kinematografie ako Veľká Británia, Poľsko alebo Rumunsko, pretože sa ich producenti nekvalifikovali do výberu. Za dobu existencie programu sa ho zúčastnilo 401 producentov, z toho 10 zo Slovenska, ktoré reprezentovali napríklad Peter Kerekes, Marko Škop alebo Mira Fornay.

Keď som sa s riaditeľkou European Film Promotion, Sonjou Heinen, bavil o hlavnej úlohe programu, zdôrazňovala prezentáciu novej generácie producentov a ich predstavenie odbornej verejnosti, ktorá sa festivalu pravidelne zúčastňuje. Obdobný program EFP organizuje aj počas festivalu v Berlíne, kde sa snaží zviditeľniť európskych hercov pod názvom Shooting Star.

Predstavovanie sa deje v rôznych smeroch. Dôležitou súčasťou je predstavenie producentov z jednotlivých krajín medzi sebou navzájom, čomu bol venovaný celý jedeň deň a potom aj množstvo neformálnych aktivít. Najskôr sme prezentovali svoju prácu a spoločnosť vrámci časového limitu 6 minút a následne sme mali schôdzky s každým producentom osobitne. Po 20 stretnutiach (každé po 6 minút) som bol rád, že môžem ísť na film a nemusím sa s nikým baviť – a tobôž nie o práci.

Na festivalové filmy bohužiaľ veľmi čas nebol, zvládol som až jeden, pretože program Producer on the Move bol nabitý. Osobne som v programe najviac ocenil prípadové štúdie dvoch filmov, ktoré boli uvedené na festiavale a ktoré nám prišli odprezentovať priamo ich producenti. V prvom prípade išlo o film The Harvesters režiséra Etienna Kallosa, ktorý vznikol v komplikovanej francúzsko-grécko-poľskej koprodukcii a producenti nám prezradili, ako došlo k tejto kombinácii, s akými problémami sa potýkali pred a počas realizácie filmu a aj z čoho sa ponaučili a čo by už znova neurobili. Myslím, že všetkým účastníkom sa páčila otvorenosť a nadšenie, s akým o projekte hovorili, až nám bolo všetkým ľúto, že sme film nevideli.

Druhou štúdiou bol diskutovaný súťažný film Cold War, za ktorý Paweł Pawlikowski, okrem iného aj režisér oscarového filmu Ida, získal ocenenie poroty za najlepšiu réžiu. Nám ho predstavila poľská producentka Ewa Puszczyńska a britská producentka Tanya Seghatchian, ktorá sa okrem iného podieľala aj na filmových verziách kníh o Harrym Potterovi.

Okrem spomínaných štúdií sme abslolvovali niekoľko oficiálnych aj neoficiálnych stretnutí so zástupcami spoločností ako Arte, distribučnou spoločnosťou Beta Cinema, so zástupcami arabských kinematografií v rámci okrúhleho stola na nadviazanie spolupráce medzi Európou a Arabským svetom.

V rámci neformálneho programu sme absolvovali niekoľko obedov, večerí, koktejlov a večierkov, aby sme sa spoznali navzájom a zároveň, aby sme mali príležitosť spoznať aj významných hráčov na európskom poli.

Musím sa priznať, že osobne preferujem menšie festivaly a podujatia, kde je jednoduchšie sa dostať k filmárom a filmovým profesionálom. Na mňa Cannes pôsobí trochu snobsky, čo je ale na druhú stranu pochopiteľné, keďže sa tam každý rok stretávajú najvýznamnejšie osobnosti filmového života z celého sveta.

Na margo programu Producer on the Move musím povedať, že som bol milo prekvapený z úrovne organizácie aj náplne programu. Keď som sa bavil s predchádzajúcimi absolventami, tak som nadobudol pocit, že ide viac o nadviazanie kontaktov medzi sebou navzájom, ale tu vidím práve pokrok organizátora, ktorý sa snaží rozširovať okruh aj o ďalších filmových profesionálov a skutočne prezentovať nastupujúcu generáciu filmových producentov. Aj preto dúfam, že účasť v tomto programe bude znamenať posun v mojej kariére, kde sa stanú moje projekty relevantné v domácom aj zahraničnom prostredí, pretože producentov, ktorí nesedia a čakajú, ale aktívne hľadajú a sú v pohybe nie je u nás (a ani v Európe) príliš mnoho.

Pozn: Účasť slovenského producenta na podujatí Producer on the Move bola finančne podporená Audiovizuálnym fondom.