„Deväťdesiatdvojka“ v znamení sexu
Erik Binder 16/7/2019

Z CYKLU WE LOVE 90’S

Či už za to môže konjunkcia Venuše a Marsu, slnečné erupcie na Slnku, prípadne víťazstvo Dánska na majstrovstvách Európy vo futbale, ročník 1992 priniesol trilery obsahujúce viacero odvážnych sexuálnych scén a plno zápletiek, kde mužom tlačí semeno na mozog až príliš nebezpečným spôsobom. Vybral som tentoraz tri, ktoré spadajú do tejto  kategórie, takže sa nebudem zaoberať notoricky známymi kúskami ako Gauneri (Reservoir Dogs) Quentina Tarantina alebo trojkou Smrtonosnou zbraňou (Lethal Weapon 3, r. Richard Donner), aj tak ste ich všetci videli, a to neraz. No taká Posadnutosť Louisa Malla alebo skrytý noirový klenot Red Rock West, kde „stojí“ Nicolasovi Cageovi, tie nepozná len tak hocikto, preto považujem priam za povinnosť vám tieto cool sexy trilery odporučiť.

Nr. 3.1.: Základný inštinkt (Basic Instinct, USA / Francúzsko, 1992, r. Paul Verhoeven)

Ako začať inak, keď nie klasikou všetkých erotických klasík, provokatívnym Základným inštinktom. Zápletku asi poznáte: úspešná spisovateľka Catherine je podozrivá z vraždy muža zavraždeného pri sexe sekáčikom na ľad. Prípad začne vyšetrovať detektív Nick, uhranie ho však ženina nevšedná krása a zips na nohaviciach stihne rozopnúť ešte skôr, než ukáže odznak LAPD. Základný inštinkt so Sharon Stone a Michaelom Douglasom som, priznám sa, v kinách nestihol, tak som ho prvýkrát videl na Nove v nejakej premiére mesiaca. Spočiatku ma príliš neoslovil, zrejme na malej obrazovke nebolo poriadne vidieť pod sukňu Sharon Stone pri prekladaní nohy cez nohu počas ikonickej scény policajného výsluchu. Základný inštinkt je ale podvratný erotický thriller, kde sa opäť parádne predviedol Paul Verhoeven, tým lepší, čím viac diel od Verhoevena ste videli a čím častejšie si ho pripomeniete.

Nr. 3.2.: Posadnutosť (Fatale, Francúzsko / Veľká Británia, 1992, r. Louis Malle)

Zo zakázaného sexu hrabe nielen americkým policajtom, ale aj európskym politikom. Vo filme Posadnutosť francúzskej legendy Louisa Malla podľahne krásnej žene Anne Stephen Fleming v podaní vychudnutého Jeremyho Ironsa. Na tom by nebolo, samozrejme, nič neobvyklé či nebodaj nemorálne, keby nešlo o mladú snúbenicu jeho syna. No a tá vyzerá ako Juliette Binoche ročník 1992 a čo iné by ste robili vy na jeho mieste… Chlapík je, pochopiteľne, aj ženatý so stále sexy ženou, to ale v porovnaní so zradou vlastného syna nie je až taký veľký prehrešok, všakže? Malle nakrútil uveriteľnú psychologickú drámu, podstatnejšie a zaujímavejšie však je, že táto dvojica si to neustále rozdáva na rôznych miestach, sexu a „rýchloviek“ si tu tak užijete celkom dosť. Rozhodne ju ale neodporúčam ženatým mužom v strednom veku, mužom, ktorých synovia majú krásne manželky, a ani mladým manželkám, ktoré majú bohatých a charizmatických svokrov.

Nr. 3.3.: Red Rock West (USA, 1992, r. John Dahl)

Dnešný skrytý klenot má názov Red Rock West a dodnes nechápem, prečo sa nedostal do ponuky našich kín. Prináša neošúchanú neo-noirovú zápletku s toľkými zvratmi, že by sa z toho zatočila hlava aj M. Night Shyamalanovi. Relatívne mladý frajerík Michael Williams s ksichtom Nicolasa Caga sa zhodou okolností ocitne v bezvýznamnom americkom zapadákove a dostane sa tu k prácičke, ktorú mal pôvodne vykonať drsňák v rokoch Lyle from Dallas (Dennis Hopper). Čo-to k veci bude mať povedať aj „podnikavý“ šerif Wayne Brown/Kevin McCord (J. T. Walsh). Erekciu mávajú miestni chlapi pri Suzanne Brown/Ann McCord (Lare Flynn Boyle), klasickej femme fatale, aké poznáme zo všetkých dobrých noiroviek, zasúvať počas sujetu bude ale najviac šťastlivec Cage. No a všetko sa to začne zamotávať, zamotávať a zamotávať… Red Rock West nepatrí medzi trvalky našich televíznych staníc, vyšiel však, chvalabohu, na DVD v papierovom obale, takže som to kedysi dávno riskol a zaplatil zaň trafikantke v stánku PNS dve éčka. No, a musím povedať, že to boli hádam najlepšie investované dve eurá v mojom živote.

Základný inštinkt
Posadnutosť
Red Rock West