Zbytočný?

recenzia na film Oklamaný (The Beguiled, USA, 2017, 94 min)

1492574153_focus-features_the-beguiled_sofia-coppola_colin-farrell_nicole-kidman_kirsten-dunst_elle-fanning_trailer2a-1194x539

Patrím k tým diváčkam a divákom, ktorých filmové zážitky osudovo ovplyvňujú očakávania. Po malých očakávaniach som nakoniec takmer vždy samotným filmom pozitívne prekvapená a naopak, keď sa dlho a veľmi na nejaký film teším, takmer zásadne nasleduje sklamanie. Nedávno však došlo v mojej osobnej hre očakávaní k nezvyčajnej peripetii. Na nový film Sofie Coppoly som sa tešila, keďže som fanúšička režisérky, rovnako ako celého hereckého ansámblu. Až do jeho premiéry v Cannes. Zatiaľ čo recenzie v renomovaných medzinárodných magazínoch len jemne schladili moje očakávania, smrteľný úder im zasadila až kultová hláška nejakej premiérovej diváčky, ktorá obehla sociálne siete a stala sa neodmysliteľnou súčasťou diskurzu o tomto filme: „Completely useless.“ Ísť sa vôbec pozrieť na „úplne zbytočný“ film?

Pre mňa osobne bude Sofia Coppola asi navždy režisérkou filmu Smrť panien (The Virgin Suicides, USA, 1999, 97 min), vďaka ktorému som ju objavila a ktorý ma fascinoval, jednak zvrhlou energiou kumulovaného dievčenstva, ktoré sa režisérke podarilo tak senzuálne zachytiť a tiež svojho času priekopnícky hipsterským, kvázi instagramovým vizuálom. Odvtedy bol každý jej ďalší film pre môj svet vybičovaných očakávaní vlastne sklamaním.

suicides39

Oklamaný sa oblúkom a nepriamo vracia na miesto činu režisérkinho dlhometrážneho debutu.  Ako keby sa po rokoch vrátila k „svojim“ obetiam, našla ich „nemŕtve“ a pripravené popasovať sa s otázkou gendru v trochu inej temporalite – čase, veku, žánri. Sofiine „nemŕtve“ panny pochádzajú z filmového sveta a preto si na svoju hru vybrali predlohu, zahrali sa na postavy z už existujúceho rovnomenného filmu, nakrúteného v roku 1971 americkým režisérom Donom Sieglom (v hlavnej úlohe neodolateľne mladý Clint Eastwood).

Naratív Coppolinho coveru je takmer totožný so Sieglovou predlohou od historického kontextu, cez mená hlavných postáv až po korytnačku. Autorským sa film stáva až na úrovni narábania s výrazovými prostriedkami ako casting, herectvo a v neposlednej rade svietenie. Coppolina úderka nežných beštií je tentokrát zasadená do historického kontextu vojny Severu proti Juhu. Šéfuje jej Nicol Kidman v roly riaditeľky dievčenskej školy Miss Marthy, ktorá je pod rúškom vznešeného sídla viktoriánskej dámskej vzdelanosti v podstate úkrytom pre osamelé ženy uprostred bojiska. Túto rafinovanú dystopiu náhle naruší realita v podobe raneného „nepriateľského“ vojaka v podmanivo temnom (odklon od blond Clinta Eastwooda) prevedení Colina Farrella. Vo virtuóznom obsadení nechýba ani Coppolina dvorná Kirsten Dunst, ktorá svojou usadlou oblosťou dotvára už spomínaný oblúk od Smrti paniel po Oklamaného.

beguiled_elle_fanning

Verejná debata sa rozpútala okolo politickej nekorektnosti či dokonca latentného rasizmu režisérky pre jej obídenie postavy čiernej slúžky Halley. Coppolin svet je čisto biely. Nezdá sa mi však, že by išlo o rasizmus. Z môjho pohľadu ide o uzavretý svet, jeho dekadenciu sprostredkovanú subjektívne a zvnútra, bieli o bielych. Ako keby reprezentácia tejto udalosti postavou, ktorá prirodzene nesie vlastný pohľad na vec, nebola ani celkom možná a z antropologického hľadiska by bola nemiestna a zavádzajúca.

Komu prekáža, že režisérka nevykonala žiadnu dramatickú gendrovú subverziu v porovaní s predlohou, má pravdu. Ortieľ nad svetom mužskej hrubosti a dominancie bol vynesený už v sedemdesiatych rokoch a do tejto debaty režisérka nielen, že neprináša nič nového, ale podla mňa sa do nej ani nepúšťa.

Avšak tí, ktorí chcú vedieť, ako by sa chovali panny, keby im režisérka trochu viac dopriala a vedia si užiť delikátnu filmovú hru svetla a farieb bude Oklamaný malou oslavou a tiež korunováciou bojového štýlu v sukniach. Coppoline ženy sú totiž viac dámami ako tie Sieglove a kontrapunkt ich vznešenosti a krutosti je preto o čosi pôsobivejší. Prirodzené osvetlenie v prostredí južanskej divočiny a viktoriánskeho kaštieľa vytvára až závratné atmosféry, ktoré miestami evokujú Bergmana, či Tarkovského, vďaka jemnému čiernemu humoru (áno, ide o komédiu!) sa však zakaždým neomylne zlomia do Coppoly.

1496188476_focus-features_the-beguiled_sofia-coppola_colin-farrell_nicole-kidman_kirsten-dunst_elle-fanning_bio_ol

Správne teda tušíte, že ja som bola nakoniec pozitívne prekvapená. Ak sa chcete zahrať so mnou hru na splnené a prekvapené očakávania, choďte si film pozirieť (od dnes ho premietajú v kinách) a potom si podebatíme o tom, či je podľa vás „absolutely useless“ alebo nie.

Eva K

Komentáre sú uzavreté.