Študentské filmy Martina Hnáta

Fotky-Hnat

Martin Hnát absolvoval réžiu na bratislavskej VŠMU pod vedením režisérov Stanislava Párnického a  Dušana Trančíka. Jeho magisterský film Balada o Šimonovi a Tereze bol ocenený na viacerých festivaloch. Dobový ľúbostný príbeh mladého dievčaťa, ktoré sa po márnom čakaní na milenca z vojny zosobáši s jeho bratom, nadväzuje na lyrizmus a symbolizmus, no v zásade je univerzálnym obrazom súčasných vzťahov. Martin Hnát vyvíjal príbeh na scenáristickom workshope Midpoint, kde dostal cenu pre najlepší scenár krátkeho filmu.

Východiskom jeho študentských filmov bolo vždy tematicky ohraničené školské zadanie. ,,Snažil som sa v rámci toho podchytiť tému, ktorá sa ma v danom období bytostne dotýkala. Napríklad film Muž, žena, noc a fena vznikal v období, keď ma viac ovplyvňovalo spoločenské diane. Zadanie (cesta) mi prišlo zaujímavé kvôli pohybu a vlak predstavoval možnosť stretnutia dvoch neznámych ľudí. Ich osobné životy sa tu mohli pretnúť na pozadí spoločenskej atmosféry,” hovorí filmár, ktorý je často aj scenáristom svojich filmov.

hnát

,,Pri námete, na ktorom momentálne pracujeme mám opäť vnútornú potrebu vyjadriť sa k spoločnosti na príbehu jednotlivca. Cezveľmi subjektívne prežívanie postavy, ktoré je až na hranici zvnútornenia jej sveta, sa chcem pokúsiť poodhaliť aj všeobecnejší probém. Snažím sa dosiahnuť, aby v mojich filmoch takýto presah bol,” vysvetľuje Hnát. Tvorbu nevníma ako osobnú terapiu, aj keď pripúšťa, že v tejto forme film môže fungovať. ,,Považujem za sebecké robiť film iba o sebe, aj keď zo začiatku to môže byť východiskom. No film stojí úsilie mnohých ľudí, preto by mal mať potenciál obsiahnuť širšiu výpoveď.”

Jedným z prvých filmov, ktoré ho nadchli bolo Zrkadlo Andreja Tarkovského. Podľa mladého filmára práve Tarkovskij vo svojej tvorbe povyšuje osobnú výpoveď do roviny zovšeobecnenia. ,,Inšpiruje ma celá línia, ktorá sa od Tarkovského odvíja – Andrej Zvjagincev, Carlos Reygadas, svojím spôsobom aj Kryzstof Kieslowski. Vnútorne sa nachádzam vo filmoch Františka Vláčila a stotožňujem sa aj s československou novovu vlnou – tá je však hravá, na rozdiel od mojich filmov.”

Ústrednými postavami väčšiny filmov Martina Hnáta sú ženy, nejde však o autorský zámer, inklinuje k nim skôr intuitívne. Ženské hrdinky podľa neho poskytujú možnosť odkryť emocionálnu rovinu postavy omnoho lepšie ako mužské. ,,Ženy sú často otvorenejšie pri vyjadrovaní citov. Muži často svoj emocionálny nepokoj dusia v sebe, zakrývajú ho konaním, u žien je to naopak a práve to ma zaujíma. Z mužského pohľadu sa to posnažím otvoriť v ďalšom filme. Ženské hrdinky mi boli doteraz možno barličkou,” vysvetľuje Hnát.

The Ballad of Simon and Teresa /teaser/ from Martin Hnat on Vimeo.

V jeho študentských filmoch účinkovali Judit Bárdos, Roman Poláčik, (Izba č. 306) či Gabriela Marcinková (Krehkosť), ale často obsadzuje aj nehercov. Pri castingu sa snaží vystihnúť pocit postavy vonkajšími atribútmi alebo hľadá herca, ktorého život sa s osudom hrdinu určitým spôsobom osobne prelína. ,,Na Slovensku mám vždy problém obsadiť mužské postavy. Momentálne mi tu veľmi chýba viac introvertných hercov typu Petra Čepka. Naopak tu však máme mnoho talentovaných herečiek, možno aj preto doteraz tie ženské postavy…,” zamýšľa sa filmár.

,,Už pri písaní často vidím zábery veľmi presne, píšem stroho, moje scenáre sa preto možno čítajú ťažšie,” priznáva Hnát. ,,Veľmi rád si pri písaní chodím pre rady k Martinovi Šulíkovi, pretože dokáže poukázať na aspekty látky, ktoré často sám ako zainteresovaný autor nevnímam.”

Kameramanom jeho filmov Balada o Šimonovi a Tereze, Raz v noci prišla k nemu a myslela si, že všetko bude presne tak ako všade inde a Noc, žena, muž a fena je Nick Kollár, s ktorým začal Hnát spolupracovať vo štvrtom ročníku.

,,S Nickom Kollárom sa mi pracuje veľmi dobre. Rozumie, že estetika je predovšetkým nositeľom informácie, že nie je svojbytná, čo je veľmi dôležité,” uzatvára režisér, ktorý momentálne pracuje spolu so scenáristom Jánom Púčekom na scenári svojho celovečerného debutu.

Roberta Tóthová

(Študentské filmy Martina Hnáta bude premietať s účasťou režiséra Foajé – najmenšie kino v Bratislave už tento piatok.)

Komentáre sú uzavreté.