KINEČKOsníva

Prvé KINEČKO v roku 2013 je pre vás pripravené na pultoch všetkých predajných miest už od od pondelka 11.2.. Jeho hlavnou témou je brazílska kinematografia a doplnkovou surrealizmus vo filme. Nové KINEČKO má už dvadsať strán  – naplnených neúnavným štvormesačným bádaním v oblasti spomínaných tém. V obálke spolu s časopisom nájdete už neodmysliteľné DVD, tentokrát s krátkymi brazílskymi filmami, ktoré pre vás kurátorsky pripravila Daniela Gillone, odborníčka na súčasný brazílsky film.

 

CESTA OKOLO SVETA

– En Face:  Kleber Mendonça Filho

(Eva K)

Rozhovor s režisérom, ktorého tvorba sa z kontextu súčasnej brazílskej kinematografie založenej na „politike realizmu a obyčajného človeka“  vymyká osobným, až senzuálnym zobrazením toho čo pozná najlepšie – života vyššej strednej triedy v obytnej mestskej štvrti (nie favele). Rozprávali sme sa predovšetkým o celovečernom debute Okolité zvuky (O som ao redor) a na priloženom DVD nájdete jeho starší krátky film Zelená platňa (Vinil verde).

– Sratch (v)o filme: Brazílska kinematografia

 Politika realizmu a obyčajného človeka v súčasnom filme ako ju vidí profesorka Daniela Gillone zo Sao Paula.

– – Sratch (v)o filme: Macunaima: Národný hrdina a kanibali – filmová a rozhlasová adaptácia brazílskej novely Maria de Andradeho. (Jana Dudková)

– Sratch (v)o filme: BRAZIL VISUAL – festival brazílskeho filmu

Posledný februárový týždeň, 25.2.-2.3. sa budeme môcť po prvý raz v histórii stať svedkami brazílskeho filmového festivalu, ktorý sa uskutoční v priestoroch KC DUNAJ.

(Silvia Severíniová)

 

– To See or Not To See: Príbehy existujú iba v pamäti – recenzia na film Julie Murat.

(Marcel Halcin)

– Scrtach (v)o filme: ČS surrealismus dnes a jeho kino. Byl nebo je?

(Bruno Solařík)

 

– Scrtach (v)o filme: Best Films Of All Times – článok o známom rebríčku najlepších filmov, ktorý zostavuje britský časopis Sight & Sound.

(Petr Gajdošík)

Vertigo,  zdroj: Kobal Collection

Vertigo, zdroj: Kobal Collection

– To See or Not To See: Iba Vietor – recenzia na film Benedeka Fliegaufa (od marca v slovenských kinách)

(Pavel Branko)

 

– To Listen or Not To Listen: Rework – Philip Glass Remixed

(Marek Hudec)


SLOVENSKÝ FILM V DETAILE

– Tvárou v tvár: Mátyás Prikler

O svojom celovečernom debute Ďakujem, dobre sa režisér a scenárista Mátyás Prikler zhovára so známym slovenským dokumentaristom Petrom Kerekesom v jazyku “Slovungro”.

– Vidieť, či nevidieť:  Ďakujem, dobre – recenzia na dlhometrážny debut slovenského režiséra Mátyása Priklera.

(Katarína Mišíková)

–Premôcť čas: Pana zázračnica – svoju archívnu rubriku utento raz prepožičal Michal Michalovič Jurajovi Mojžišovi, aby napísal o jedinom surrealistickom filme v dejinách slovenskej kinematografie, na ktorom aj spolupracoval ako scénický výtvarník.

SUTERÉN

Vsurrealistickom Suteréne hLuk spovedá Dominika Györgya, 13-ročného režiséra novej dvojhodinovej Alice v krajine zázrakov, pre ktorého surrealimus očividne nie je archaickou kategóriou.

POZA KINO

Možnosti monológuSpráva z výstavy Jana Švankmajera v Prahe

(Gapa)

Rear Window Loop – Rozhovor s Jeffom Desomom

(Gapa)

 

PORAĎ SI SÁM

– V čase Hobbita :

Tento rok to na Slovensku chvíľu vyzeralo tak, že kino ako kultúrna inštitúcia prestane existovať a zostanú nám iba multiplexy. Mnohým kamenným jednosálovým kinám na Slovensku tento rok hrozil zánik. V tejto bezútešnej situácii sa objavil projekt Quo Vadis Cinema mediálnej spoločnosti Film Europe,  v rámci ktorého sa uskutočnil podrobný terénny a dotazníkový prieskum mapujúci aktuálny stav kín, ich potrieb, ako aj potenciálu.

(Eva Pa)

 

– DVD:  CURTAS BRASILEIROS

 

Zámerom tohto DVD krátkometrážnych filmov je priniesť na Slovensko rôznorodosť štýlov prítomných v súčasnej brazílskej kinematografii. Možno preto, že Brazília je „krajinou – kontinentom“, sa jej kinematografia z pohľadu histórie definovala tematikami pochádzajúcimi z rôznych regiónov. Nie je tak úplne možné predstaviť prostredníctvom takejto DVD kompilácie kinematografiu jednotlivých regiónov v celej komplexnosti.

Pokúsili sme sa však priniesť aspoňniečo z každej z nich :

ODTIENE
(Nuanças, réžia: Geraldo Blay Roizman, 30 min)

TRSTINA S HORKOU PRÍCHŤOU
(Cana Amarga, réžia: Paula Fabiana, 13 min)

NÁSTROJ FILMU
(Dispositivo Cinematográfico, réžia: Claudia Cárdenas, 13 min)

DINOSAURIE VAJCIA V OBÝVAČKE
(Ovos de Dinossauro na Sala de Estar, réžia: Rafael Urban, 12 min)

JEDNOSMERNÁ ULICA
(Rua de Mão Única, réžia: André Gevaerd, 12 min)

ZELENÁ PLATŇA
(Vinil Verde, Kleber réžia: Mendonça Filho, 13 min)

Komentáre sú uzavreté.