KINEČKO experimentuje

Po dlhom čakaní a náročnej ale inšpiratívnej práci, konečne je na svete nové KINEČKO, venované rakúskej a experimentánej kinematografii.

titulka_vyrez

Ak budete pozorne čítať, možno sa dozviete aj to, prečo je Rakúsko mekkou avantgardného filmu, ako si vypýtať vo Viedni Viedenskú kávu, alebo ako rozpoznať experimentálny film od obyčajného nepodarku.

CESTA OKOLO SVETA

s. 2
Scratch (v)o filme: Rakúska kinematografia očami Viedenčanky

Rakúska filmová kritička Alexandra Zawia sa spovedá čitateľom Kinečka z toho, ako vidí úspechy rakúskej kinematografie typická Viedenčanka s tzv. multinárodným pozadím. Okrem toho dáva vzácne tipy na súčasné filmové novinky ale aj na filmy, ktoré sú zatiaľ len v procese produkcie.

IRGENDWANN 1 (C) NGF

Záber z pripravovaného filmu Nikolausa Geyrhaltera IRGENDWAN

s. 3
Scratch v(o) filme: Cinema brut

U nás nie veľmi rozšírenú definíciu experimentálneho filmu, menej zviazanú s purizmom filmového materiálu, razí rakúska teoretička Gabriele Jutz, ktorá pre nás pripravila úvod do problematiky „cinéma brut“ ako upútavku na svoju rovnomennú knihu.

s. 4 – 5
En Face: Peter Tscherkassky

Experimentálny rozhovor študenta a šéfredaktorky s (nielen)rakúskou legendou avandgardného filmu. Ak sa naozaj vydaril, mal by fungovať na viacerých úrovniach – pre nováčikov aj zasvätených.


Dobré ránko: Rakúsko, Česko, Slovensko a ich audiovízie

“Veľkosťou sa Rakúsko dá so Slovenskom porovnávať aj rozlohou, aj počtom obyvateľstva. Svetovou váhou, svojím renomé, naň Slovensko ani zďaleka nedosahuje. Stačí vziať do úvahy, že len od roku 1945, keď sa Rakúsko vrátilo do dnešných hraníc, putovalo doň 8 Nobelových cien. Na Slovensko ani jedna,  ” uvažuje Pavel Branko.

s. 6
Scratch (v)o filme: Ulrich Seidl

“Kto je vlastne koho pánom? Kto koho ovláda a kto je od koho závislý?” nie len nad týmito otázkami sa v profile známeho rakúskeho režiséra zamýšľa študentská dvojica Petra Micháliková a Róbert Šulák.

Záber z filmu Raj: Láska, zdroj: Ulrich Seidl Film Produktion

Záber z filmu Raj: Láska, zdroj: Ulrich Seidl Film Produktion

s.7

En Face: Kathariny Gruzei

Zužitkovali sme aj letné kontakty z Portugalska, keď sme na festivale vo Vila do Conde spoznali extrémne sympatickú rakúsku konceptuálnu umelkyňu a experimentálnu filmárku Katharinu Gruzei. Vyspovedala ju Saša Gabrižová. (Škoda, že na fotografii v našom čiernobielom Kinečku nevyniknú jej žiarivo medené vlasy a belasé oči. Užite si ich aspoň na webe!).

Foto_Gruzei_color

Správy z Prahy: Buďme na seba nároční. Nebuďme svine.

V poradí už druhý príspevok nášho korešpondenta z pražského undergroundu, písaný pravdepodobne na trase Berlin – Budapešť, alebo naopak.
s. 8
DVD: Postavantgardná animácia

“Často sa vraví, že Rakúsko je preslávené tradíciou avantgardného filmu, avšak mnohí súčasní filmári už nemajú záujem o koncept elitárskej „avantgardy” a jeho klasické vzorce ako purizmus alebo sebareflexia, materiálny fetišizmus alebo odmietanie populárnych foriem,”tvrdí vo svojom texte Thomas Renolder, ktorý je kurátorom krátkych filmov na DVD v prílohe. V jeho selekcii množstvo odkazov na avantgardu, čo určite dokazuje, že animovaný film v Rakúsku je neuveriteľne bohatý na rozličné umelecké záujmy, stratégie a techniky, ako aj na nedogmatickú a inovatívnu otvorenosť voči experimentovaniu a zábave. Ďalším dôležitým znakom týchto diel je, že všetky majú silný záujem o hudbu a zvuk a vedia, ako to veľmi rozličnými spôsobmi ukázať.

s. 9
Scratch (v)o filme: Storočie animovaného filmu

Ten istý Thomas Renolder sa venuje rakúskej animácii aj v širšom kontexte a stručné dejiny rakúskej animácie v kontexte (rôznom) sa rozhodol podeliť práve s čitateľmi Kinečka.

PR: Finále Plzeň 2014

Filmový festival Finále Plzeň, ktorý bude prebiehať od 27. apríla do 3. mája v západočeskej metropole, tento rok významne rozšíril svoj súťažný program. Vôbec po prvý krát budú o Zlatého ledňáčka s českými filmami súťažiť aj slovenské – a to vo všetkých troch súťažiach: celovečerných hraných a animovaných filmov, dokumentárnych filmov a televíznych formátov.

SLOVENSKÝ FILM V DETAILE

s. 10 – 11
Vidieť či nevidieť: Slovensko 2.0
Tvárou v tvár: Zora Jaurová a Mátyás Prikler

Začiatkom apríla prekvapil Slovensko neobyčajný projekt. Išlo o tzv. day and date distribúciu poviedkového filmu Slovensko 2.0, čo v praxi znamená, že film, zložený z desiatich poviedok od desiatich rôznych súčasných režisérov mohli diváci vidieť prakticky naraz v televízii, v kinách aj na internete. Tak trošku po funuse ale predsa a myslíme si, źe pomerne komplexne, prinášame rozhovor s producentskou dvojicou Mátyásom Priklerom  a Zorou Jaurovou  a mierne rozpačitú recenziu Pavla Branka.

s. 12

Vidieť či nevidieť: Felvidék – Horná zem

“Felvidék teda nie je nový len témou, ktorá je ešte stále tabuizovaná, nie je nový ani jej spracovaním, ale najmä tým, že má odvahu priamo konfrontovať niektoré istoty – akými sú napríklad aj národ či film / fotografia – s krehkosťou individuálnej aj kolektívnej pamäti,” tvrdí o novom animovanom filme Felvidék – Horná zem teoretička Jana Ďudková.

Jana Kirschner o filme Felvidék – Horná zem from Filmtopia on Vimeo.

s. 13
Tvárou v tvár: Vlaďka Plančíková

Generačný a tak trochu rozhovor Slováka a (maďarskej?) Slovenky – režisérky Vladislavy Plančíkovej o filme Felvidék – Horná zem. KINEČKO odporúča!

FELVIDEk2
s. 14
Experiment na Slovensku: (1. časť/5)

 “Slabnutie politického tlaku a hľadanie nových foriem. Aj tak by sa zjednodušene dala charakterizovať situácia 60. rokov v československej kultúre. Začiatok dekády však ešte vôbec neavizoval progres, ktorý onedlho zmietol staré dogmy a nastolil nové estetické kritériá.”, píše Eva Filová v prvej časti nového Kinečko – seriály o experimentálnej Kinematografii na Slovensku.

Poďme hovoriť o: RTVS

„Poďme hovoriť o…“ je cyklus diskusií organizovaných redakciou časopisu Kinečko a internetovým portálom Slovenský film (www.slovakfilm.sk).

Platformou zastrešujúcou štvrtú diskusiu série sa stalo Visegrad Film Forum. V piatok 14. marca sa v sále KC Dunaj stretli slovenskí filmári a zástupcovia RTVS, aby spoločne rozobrali spoluprácu verejnoprávnej televízie a externých tvorcov.

Záznam z diskusie:

SUTERÉN

Elektro Moskva

Režiséri Dominik Spritzendorfer a Elena Tikhonova sa rozhodli povedať príbeh o tom, z čoho sa sovietske syntetizátory vlastne zrodili a ako ich nástup ovplyvnil život za železnou oponou a po jej páde. Pre Kinečko ich vyspovedal hLuk.

 

POZA KINO

s 16

Medzi kinom a galériou: Das Grosse Museum

Ak máte záujem prichytiť pri živote viedenské Kunsthistoristorisches múzeum,  nový dokumentárny filmu Das Große Museum rakúskeho režiséra Johannesa Holzhausena je v tomto smere neobyčajnou príležitosťou.

Das grose museum 1

s. 17
Medzi kinom a galériou: Shirley

Na rozdiel od doterajších „sklížených“ filmov, ktoré vznikali skôr na báze samotárskej exploatácie archívov predstavuje Deutschov posledný veľký projekt – film a výstava Shirley – Visions of Reality, inšpirované dielom amerického maliara Edwarda Hoppera radikálne novú polohu. Analyzuje ju Petra Hanáková.

 

PORAĎ SI SÁM 

s. 18
 Rakúske peniaze pre rakúsky arthouse

KINEČKO sa po roku opäť ocitlo na festivale rakúskych filmov Diagonale. Pri príležitosti vydávania čísla zameraného na rakúsku kinematografiu sa okrem pozerania filmov vrátilo aj s misiou vyspovedať rakúskych producentov Bandy Minckovú a Alexandra Dumreicher-Ivanceanu z produkčnej spoločnosti AMOUR FOU1, pôsobiacej v Rakúsku a v Luxemburgu.

PR: Nová dráma

Jubilejný 10. ročník festivalu Nová dráma/New Drama prinesie to najlepšie zo súčasnej drámy na Slovensku za uplynulý rok. Od 12. do 17. mája 2014 sa bratislavským divákom v rámci hlavného programu predstaví deväť súťažných inscenácií zo všetkých kútov Slovenska. Zaostrí však aj na zahraničie. A to nielen divadelne.

s. 19
Financovanie debutov

Digitálna doba prináša so sebou zjednodušenie a zlacnenie výroby filmov, čím sa stala prístupnejšou najmä začínajúcim filmárom. Nie je výnimkou, že na svetových festivaloch zaujme porotu práve film debutujúceho režiséra.i Čím je to, že už debutanti dokážu získať ceny na prestížnych festivaloch?

DVD

AUSTRIAN POSTAVANT- GARDE ANIMATION 

Rakúska postavantgardná animácia 2009 – 2013

Výber trinástich súčasných animovaných filmov podľa Thomasa Renoldera. V jeho výbere je množstvo odkazov na avantgardu, čo určite dokazuje, že animovaný film v Rakúsku je neuveriteľne bohatý na rozličné umelecké záujmy, stratégie a techniky, ako aj na nedogmatickú a inovatívnu otvorenosť voči experimentovaniu a zábave. Všetky vybrané filmy majú silný záujem o hudbu a zvuk a vedia, ako to veľmi rozličnými spôsobmi ukázať.

Políčko z filmu Stuck in Groove

Políčko z filmu Stuck in Groove

 plus experimentány tip Kinečka:DIE ARBEITEIRINNEN VERLASSEN DIE FABRIK/Odchod robotníčok z továrne

Nekonečne dlhá tmavá chodba, osvetlená iba občasnými zábleskami neónových lámp, kráčajúce postavy, neustále budované napätie prostredníctvom zvukovej stopy a prestrihov do tmy. Experimentálny film Kathariny Gruzei, kladie otázky a jeho sledovanie predstavuje zážitok nie len po vizuálnej, ale aj po zvukovej stránke.

Katharina Gruzei_DieArbeiterInnenKl

Komentáre sú uzavreté.