FETIŠE SOCIALIZMU 3/Montérky v minisukni

Ako povedala sama Katarína Hlinčíková, režisérka tejto časti, aj móda môže znamenať niečo viac. Príchod minisukní, sa totiž naozaj stal symbolom a stelesňoval istý životný pocit. Tak ako to bolo u mužov pri jazde na motorkách, tak u žien pri nosení minisukní. Tie so sebou však v danej dobe priniesli aj veľký rozruch.

Natacanie casti Tabu pod suknou

Minisukne síce prišli v šesťdesiatych rokoch, ale napriek desaťročiam, ktoré ubehli, ich môžeme považovať za stále populárne. I keď  čím ďalej, tým viac odvážnejšie. Ženám priniesli pocit uvoľnenia, slobody a radosti. Mužom široký a diabolský úsmev na tvári. Nastalo tak veľké haló a prišla istá vzbura voči doterajším módnym konvenciám, či možno celkovo autoritám. Nič ale nie je a ani nebolo iba ružové a tak sa prvý krát spomedzi dielov tohto cyklu, stretávame aj s tou temnejšou stránkou socializmu, ktorá je tu načrtnutá. Dozvedáme sa napríklad, že dievčatá v škole sa museli chodiť domov prezliecť, pretože ich „outfit“ bol príliš vyzývavý a neprípustný. Snaha učiteľov o vyhodenie zo školy, kvôli krátkej dĺžke sukne, alebo presadzovanie názoru, že „takto“ sa predsa socialistická žena neoblieka, nebolo zrazu nič neobvyklé. Ďalšia vec, ktorá sa v tomto diely rozoberá je aj otázka ženskej emancipácie. Podľa vybraných výpovedí (archívne zábery opýtaných ľudí na ulici ) si tak divák vytvára vlastný názor k danej téme. Popri ďalších výpovediach a príbehoch návrhárok, modelárok, modeliek, či sociologičiek a zinscenovaných záberoch, prichádzame aj k známej tvári, ktorou je Peter Lipa. Spolu s ním a jeho príbehom sa dostávame k jednej z najdôležitejších udalostí 60-ich rokov. Príchod Ruských vojsk na naše územie, ktorý priniesol strach, nepokoj, masovú emigráciu a vymizli s ním aj akékoľvek predstavy o demokratizácií.

Tretí diel je veľmi bohatý v rámci tém aj informácií. Obsah aj forma sú tak, ako aj v prvom diely, veľmi vyvážené. Všetko má správnu dĺžku (výpovede, inscenované zábery, archívne zábery) a krásne funguje vzájomné prepojenie. Montérky v minisukni veľmi vydarene mapujú vtedajšiu módu, ale okrem toho sa neboja zájsť aj ďalej a otvoriť témy, ktoré v predošlých dvoch dieloch absentovali.

Martin Adam Pavlík

(Autor je študentom 1. ročníka Katedry audiovizuálnych štúdií VŠMU)

 

Komentáre sú uzavreté.